Hvad skal der til for at åbne en café

For mange mennesker er det en drøm at starte en café eller en restaurant. Og det kan man godt forstå, da det giver mulighed for at være sin egen chef, og samtidig får man lov til at være kreativ med indretningen, markedsføringen, menukortet og meget mere

En hverdag hvor man kan skabe glæde og gode oplevelser for andre mennesker er en god dag. Men, når drømmen skal blive til virkelighed, får man brug for at smøge ærmerne op. Der er nemlig mange ting at tænke på.

Hvad koster det at åbne en café?

Det første spørgsmål man skal have svar på er, hvad det koster, at starte en café. Det er der naturligvis ikke ét klart svar på, da det afhænger af caféens placering, størrelse og koncept. Men, du kan blive lidt klogere på, hvordan du regner det ud, hvis du læser med her.

I artiklen beskrives alle de vigtigste omkostninger du ved at starte en café. De små detaljer er udeladt, så man bør altid tilføje 10 til 20 procent oven i budgettet.

Hvilket storkøkkenudstyr man skal bruge i en café?

En af de absolut dyreste poster ved opstart af en café er storkøkkenudstyret. Mange vælger at overtage en eksisterende café, hvor der allerede er et køkken, fordi man kan spare flere hundrede tusind kroner. Typisk vil man alligevel skulle supplere eller udskifte enkelte maskiner.

Tip: Du kan finde priser på storkøkkenudstyr og restaurantinventar hos Cosina, og indsætte tallene i dit budget.

Fordelen ved at starte caféen fra bunden og købe et nyt køkken er, at man ved hvad man får. Det hele er nyt, og man kan vælge de mærker man ved holder i mange år. Ofte er der også en god grund til, at eksisterende caféer er til salg. De kan ikke løbe rundt fordi der ikke er nok potentielle kunder på den pågældende placering. Derfor kan det være bedre at åbne et helt nyt sted, hvor der ikke tidligere har ligget en restaurant.

Læs mere om caféens placering sidst i artiklen.

Men hvad koster et nyt storkøkken så?

Afhængig af størrelsen og kvaliteten af de maskiner man vælger, koster det minimum 300.000 kroner plus moms, at indrette et helt nyt industrikøkken med en industriovn, en hætteopvasker, stålborde og hylder, industrikøleskabe og –fryseskabe, kogeplader, stegeplader, frituresteger, varmelamper og alle de småting man ellers skal bruge.

Det er f.eks. knive, gryder, fødevarebeholdere, skærebræt, vægte, skåle, tallerkener og bestik. Dertil kommer omkostninger til VVS og tømrerarbejde.

Udstyr til baren

Der skal naturligvis også være en bar i caféen, hvor man kan lave kaffe, skænke drinks og styre kasseapparatet. Dette er heller ikke billigt.

Selve bardisken er i sig selv en stor investering, men hvis man har et håndværkergen, kan man jo selv springe ud i det. Men kan man ikke det, vil det være en god idé, at få et tilbud fra en håndværker.

Når baren er sat op, skal der installeres et kasseapparat med online POS (point of sale), så du kan rette priser og downloade rapporter på din computer. Det er vigtigt at du har et nemt og fleksibelt system, så du ikke bruger unødvendigt meget tid under betjeningen.

Ellers er de to absolut vigtigste ting, som du skal have i baren, en kaffemaskine eller nærmere bestemt en professionel espressomaskine, samt et backbar køleskab til sodavand og øl.

Espressomaskinen vil koste dig omkring 25.000 til 40.000 kroner plus moms, og så får du en maskine med 2 grupper fra et godt italiensk mærke. Det kunne være en Simonelli, Rancilio eller en Carimali. Dertil skal du også have et professionelt kaffekværn, og de koster oppe i nærheden af 10.000 kroner plus moms.

Et backbar køleskab i en god kvalitet med tre skydedøre, kan du få til omkring 7.000 kroner plus moms.

Ellers er det mest småting du skal bruge i baren. Det er f.eks. barmåtter, cocktailudstyr, skærebræt, glas, kopper, serveringsbakker og flaskekølere til vin.

Inventar til caféen

Indenfor og udenfor caféen skal man bruge en masse inventar. Denne post er variabel i forhold til hvor meget plads du har. Udendørsservering kræver en masse ekstra caféborde og –stole, men det betaler sig gerne hjem, grundet den ekstra omsætning det giver.

Inventar inkluderer også vægbeklædning og pyntegenstande, lamper, fladskærms-tv eller projektor (hvis man vil vise store sportsevents), skilte til facaden og tavler til at informere om dagens ret eller andre budskaber. Noget man nemt kan glemme, er f.eks. rengøringsudstyr og rengøringsmidler til caféen og køkkenet, samt insektfanger og varmelamper til udendørsservering.

Backoffice

Man starter sjældent en café op, fordi man vil bruge sin tid på udfyldning af regneark foran sin computer, men ikke desto mindre er det uundværligt. Du skal være opmærksom på alle de engangsudgifter og løbende omkostninger der skal til for at holde gang i forretningen.

Du skal i første omgang bruge et bogførings- og regnskabsprogram. Det er ikke helt ligemeget hvilket du vælger, men for en café behøver det ikke at være så komplekst. Vælg gerne et nyere program, da de typisk har nogle smarte automatiserede integrationer, så du minimerer tiden foran computeren. Det kunne for eksempel være udbydere som Billy, Dinero eller E-conomic.

Apropos bogføring, så vil det også give mening for dig, at have et backoffice-system der snakker sammen med dit kasseapparat. Altså det POS-system der blev nævnt tidligere i artiklen. Det gør det nemmere for dig at holde styr på priser, bordbooking, vagtplaner, KPI’er og indtægter der skal bogføres. Det kræver dog, at du vælger et POS-system med integrationer til de online værktøjer du ellers bruger.

Hvis du har en lille café eller kaffebar, kan du med fordel fravælge bordservering, så kunderne selv skal bestille og betale i baren. Det betyder, at du kan fravælge dyre kassesystemer, og i stedet have et simpelt setup med en iPad og et betalingskortsystem som f.eks. iZettle.

Andre backoffice-udgifter til driften tæller bl.a. forsikringer, lønsystem, vagtplansystem og elektronisk egenkontrol.

Lokaler til café

Den største omkostning ved opstart af en café er naturligvis selve lokalerne. Typisk vil man vælge at leje lokalerne, så man ikke behøver at lægge en stor bunke penge up front.

Som du selv ved, sættes prisen meget efter location. Ikke mindst for en café, skal placeringen være på et sted, hvor der er mange potentielle kunder. Det kan være tæt på seværdigheder, sommerhusområder, undervisningsinstitutioner og virksomheder. De fleste eksisterende caféer ligger i centrum af byerne, så det er også her du nemmest vil finde dine fremtidige lokaler.

Når du vælger et sted til din café, skal du ikke blive skræmt over de konkurrenter der ligger i området. Det kan være til din fordel, at der ligger andre caféer tæt på din. Det tiltrækker nemlig mange mennesker, når de lokale ved, at det er et område, hvor man nemt kan finde et sted at spise eller drikke.

Ligger du helt alene, stiller det store krav til, at du har et exceptionelt godt produkt, som folk vil gå målrettet efter. Dette er dog sjældent tilfældet.

Markedsføring

Før du starter din café, skal du have lavet en plan for markedsføringen, så du ikke starter op uden at have en idé om, hvordan du får kunder. Når du er i gang, går tiden nemlig hurtigt med at betjene kunder.

Markedsføring er en svær størrelse, fordi man kan gøre det (succesfuldt) på forskellige måder. Nogle får succes ved at smide en masse penge i annoncering, og andre får stor succes med kreativt udførte PR-stunts og sociale medier. Det afhænger meget af dine kompetencer og interesser.

Når det er sagt, så er der en række simple tiltag, du bør have styr på:

  1. Mange af dine kunder vil komme, efter at de har fundet dig på Google. Men det sker kun, fordi du har gjort din café synlig på søgemaskinen. Du skal oprette en Google My Business konto og udfylde den med billeder, åbningstider, link til hjemmeside og lignende.
  2. Vælg en eller maksimalt to sociale medier, som du vil bruge aktiv til at markedsføre din café og komme ud til dine kunder. Sørg for at prioritere din tid, så du har mulighed for at lave relevante og interessante eller sjove opslag mindst 2 gange om ugen. For nogle kommer det af sig selv i en spontan situation og for andre skal det planlægges.
  3. Når du får kunder, som forhåbentligt er tilfredse med caféens mad og servering, skal du sørge for at få så mange positive online bedømmelser som muligt. Det kommer af sig selv, hvis du har mange kunder og et rigtigt godt produkt. Men inden du når dertil, skal du skubbe det lidt i gang, ved at give kunderne incitamenter til at lave en bedømmelse. Du kan f.eks. invitere de første 50 gæster, der opretter en bedømmelse, til en fest eller en gratis kop kaffe eller middag. På den måde får du hurtigt synlighed på Google og andre søgemaskiner.
  4. Med de sociale medier er det ikke længere en nødvendighed at have en hjemmeside. I hvert fald hvis man dagligt opdaterer sin profil med åbningstider, tilbud og arrangementer. Alligevel, bør man oprette en simpel hjemmeside, så man får mere troværdighed på søgemaskinerne, når potentielle kunder skal vælge en café de vil besøge.
  5. Skiltning og andre udendørs markedsføringsmuligheder skal udnyttes så godt som muligt. Vær kreativ og skil dig ud fra konkurrenterne, eller få en professionel til at lave en flot facade. Vinduer er ofte det bedste udstillingsvindue for din café.

Som sagt kan markedsføring gøres ret billigt, hvis man er kreativ, men husk alligevel at afsætte et fast beløb til det hver måned.

Sidst men ikke mindst

Der hvor mange knækker nakken, er på forventningerne til caféens udvikling. Hvis man er for optimistisk, løber man tør for penge inden forretningens potentiale er nået. Der kan nemt gå et år eller mere, før man for alvor får opbygget en solid fast kundebase, så man kan leve af det.

Derfor skal man have sparet op, så man kan gå uden løn i lang tid. Lav et budget hvor du er konservativ med indtjeningen, så du ikke bliver overvældet og stresset. Så går det nemlig galt.

Hvis du husker på disse råd, skal du nok få succes med din kommende café.

 


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back to Top ↑